04/05/2016 ROZHOVOR S PATRONKOU, KTERÁ SE ÚČASTNÍ EXTRA TŘÍDY JIŽ POTŘETÍ A LETOS MÁ POD SEBOU TŘI RŮZNÉ EXTRATŘÍDNÍ PROJEKTY

Připravili jsme pro vás rozhovor s patronkou Extra tříd ze ZŠ Frýdlant paní Lucií Zralou, která nejen, že se účastní Extra třídy již třetím rokem, má letos dokonce pod sebou tři projekty různých tříd. A navíc všechny její projekty jsou vždy výborné. Jak to dělá? I na to jsme se jí v rozhovoru zeptali.

1. Účastníte se Extra třídy již po několikáté. Jak jste se k Extra třídě dostala poprvé?

Účastním se třetím rokem a myslím, že poprvé jsem se dostala k informacím o projektu Extra třída prostřednictvím emailu, který všem našim učitelům přeposílala paní ředitelka. Hlavní myšlenka mne zaujala okamžitě, tak jsem koukla na web Extra třídy, prozkoumala podmínky, ohlásila vedení, že pokud nikdo jiný ze školy nebude mít zájem, já bych do toho šla. A zároveň jsem požádala paní ředitelku o zajištění značky „Rodiče vítáni“, kterou školám také nabízí EDUin.

2. Jste patronkou hned tří Extra tříd, tedy tří různých projektů. Co Vás k tomu motivovalo?

To tak nějak asi vyplynulo postupně. Jsem dějepisec a němčinář, proto jsem se snažila v předchozích letech pomoci dětem při projektech Návraty I. a Návraty II. tím, co je mi vlastní, zájmem o lokální historii propojeným s něčím užitečným. Loni mi však děti, které chtěly pokračovat v dalším projektu, udělaly trochu „čáru přes rozpočet“ – přišly s myšlenkou oživení skateparku a to jsem věděla, že bude náročné, protože rozhodně nemám v malíku ani sport ani správné technologické postupy. Myšlenku jsem jim rozhodně nerozmlouvala a dopředu počítala s tím, že budou třeba k pomoci ochotní „externisté“, kteří nás zaštítí. V daný moment mi ovšem chyběla ta má „historie“ a protože jsem právě otvírala volitelný předmět historický seminář, ovlivněna zkušenostmi jiných patronů extra tříd, kteří zvládají projekty dobře integrovat i do výuky, zkusila jsem propojit obsah volitelného předmětu s extra třídou a vznikl z toho „Historický pochod za pokladem“. A „Pomník obětem bombardování“? Tak to už byla reakce na fakt, že k termínu odevzdávání projektových příprav v listopadu 2015 bylo málo přihlášených projektů a mně tak nějak stále v hlavě hlodal červ, který říkal, že jsme úplně nezvládli dotáhnout loňský projekt Návraty II., protože jsme poklepali základní kámen pomníku, ale z důvodu financí, nedostatku času na konci roku a blížících se prázdnin už myšlenku nedokončili. Tak jsem hecla 8.E, zda nechtějí zkusit připravit projekt v rekordním čase jednoho týdne a oni do toho šli.

3. A jak vedení tří projektů zvládáte?

Je to fuška! Nebudu lhát, je to náročné na koordinaci a plánování. Člověk ale musí vědět, proč to dělá a být přesvědčený, že to dělat chce. Snažili jsme se aktivity jednotlivých projektů skládat tak, aby si časově nekonkurovaly a spíš čerpaly ze sebe – takže např. pomník už je součástí Historického pochodu, jedna otázka na trase se váže k němu.

4. Jak Vaši žáci témata projektů letos vybírali?

„Skatepark“ vyskočil úplně sám, z potřeb mladých, kteří tam chodí často a vědí, co by chtěli jinak. Jednoznačně vyhrál vedle nápadů na rozmístění košů pro pejskaře či doplnění laviček po Frýdlantě. „Historický pochod“ vyšel z obsahu předmětu historický seminář a snahy vymyslet pro Frýdlant něco akčního, opakovaně tu zaznívá, že město pořádá málo akcí a akce pro děti se v hlavách žáků chytila okamžitě. „Pomník“ byl dluhem loňskému týmu, tam jsem byla iniciátorem já, ale děti si to už doladily dle svých představ.

5. Co na Extra třídě Vaše žáky nejvíce baví?

Já myslím, že fakt, že po nich zůstane viditelná stopa. Že mohou pracovat na něčem, co má smysl a ukázat, že jsou opravdu šikovní. Když jim nejde třeba mluvení na veřejném místě, tak jsou zase machry na práci s hoblíkem či štětcem… Učí se spoustě věcí, ale jinak, zábavnou formou.

6. Na jaké problémy mohou Extra třídy při realizaci svých projektů narazit?

Tak určitě komunikační bariéry. Vlastní představy o realizaci projektu a schopnost je přenést do vyjednávání s odpovědnými. Když už děláte projekt po několikáté, trochu se počítá, že se další rok objeví opět skupina aktivních dětí, které budou chtít něco „páchat“. Udržet ty, na kterých záleží, při myšlence, že je to stále „dětský projekt“, s veškerými atributy, které k dětskému věku prostě patří, není ale úplně jednoduché. Dalším problémem mohou být třeba chybně naplánované finance, to se nám letos stalo u pomníku (informační tabule měla vyšší náklady, než jsme předpokládali), ale vše se dá řešit a dalším vyjednáváním jsme situaci zvládli. U Historického pochodu jsme se zase divili, že nám na naše emaily nereagují oslovení sponzoři a teprve, když jsem do komunikace vstoupila já, zjistili jsme, že dívčina – tisková mluvčí našeho týmu – má přeplněnou schránku. Ale to jsou drobnosti

7. A jak jste takové situace řešili vy?

Mluvením, mluvením, mluvením, novým promýšlením, mluvením a zase mluvením. Když vám dochází dobré nápady, je důležité se nebát obrátit na někoho dalšího, zeptat se na názor, nechat si poradit…

8. Co je podle Vás největším přínosem programu Extra třída?

Radost a pýcha z dobře vykonané práce a nové životní zkušenosti. A to mluvím jak za děti, tak i za sebe.

 

Zde se můžete podívat na všechny tři projekty, které letos Extra třídy ve Frýdlantu realizují:

http://www.extratrida.cz/projekt/www/projektova-nastenka/?idProjektu=266

http://www.extratrida.cz/projekt/www/projektova-nastenka/?idProjektu=202

http://www.extratrida.cz/projekt/www/projektova-nastenka/?idProjektu=201